پنجشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۸
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: بدون تردید نماز ستون اصلی اندیشه و نظام اجتماعی اسلام و مسیر حقیقی کمال انسانی است


به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای احمدی نژاد در شانزدهمین اجلاس سراسری نماز در اراک افزود: کلام بلند معصوم (ع) با این مضمون که نماز پایه دین است ، نمایانگر همه حقایق نهفته در این عبادت پر رمزو راز است.

رئیس جمهوری تصریح کرد: همانطور که خیمه بدون عمود خیمه نیست دین که راه آموز زندگی کمال آفرین است بدون نماز قالبی بدون محتواست.

وی گفت: دین شناخت و معرفت الهی است و اصل معرفت الهی با نماز بدست می آید و هیچ معرفتی بدون آن حاصل نمی شود.

نماز قلب انسان را پاک می‌کند

آقای احمدی نژاد در ادامه افزود: معرفت الهی نوری است که ظرف آن قلب انسان و ظرف بدون نماز تیره و تار است.

وی گفت: نماز قلب انسان را پاک و آماده پذیرایی نور معرفت الهی می‌کند.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی نماز را تزکیه و تعلیم دانست و گفت: نماز خدا را از همه چیز و همه کس بزرگتر دیدن و باور کردن است.

وی افزود: هر یک از مخلوقات و آیات الهی هرچند بزرگ و اعجاب آور باشند باز جلوه ای از عظمت خداوند هستند.

رئیس جمهور الله اکبر را فریاد بلند این ایمان و باور به یگانه معبود دانست و افزود:نماز با نام و به اسم رحمانیت و رحیمیت خدا آغاز کردن و از او یاری جستن است.

احمدی نژاد گفت: نماز ستایش را منحصر به ذات اقدس الهی دانستن و هر ستایشی را حمد او شمردن است زیرا هر معبودی مخلوق اوست و هر حمدی بر مخلوق، ستایش خالق است.

رئیس جمهوی افزود: نماز اقرار به وحدانیت خدا و باور به حقیقت جاری در عالم یعنی توحید است، او هم اول و هم آخر است و نماز اقرار به مالکیت حقیقی خداست و اینکه در قیامت همه پرده ها و حجابها فرو می ریزد و اسباب ها منقطع می شود.

وی گفت: نماز اقرار به فریاد بلندی است که همه هستی یکپارچه ترنم می‌کنند ودر آن روز این ندای ملکوتی حتی با گوشهای سنگین هم شنیده می‌شود.

رئیس جمهور تصریح کرد : نماز یعنی تنها معبود حقیقی خداست و بشر نباید جز به او به کسی یا چیزی دل ببندد یا از غیر او یاری جوید.

وی گفت: نماز یعنی درخواست از خدای مهربان برای هدایت به صراط مستقیم یعنی آن صراطی که انبیاء، شهدا و صدیقین می‌روند.

رئیس جمهوری افزود: نماز یعنی برائت از همه کسانی که مورد خشم خدایند یا به بی راهه می روند و مسیر گمراهی را طی می‌کنند.

آقای احمدی نژاد نماز را بالا ترین ذکر دانست و گفت: نماز تمسک به قرآن است و قرآن والاترین، بهترین و زیباترین ذکرهاست.

رئیس جمهورافزود: نماز ستایش، حمد و اجرای اوامر خدا و تعظیم اوامر او و بهترین پاسخ به دستور خدا و به معنای تسبیح  تحمید، تهلیل و تکبیر است.

وی گفت: نماز سلام بر پیامبر خاتم حضرت محمد مصطفی (ص) و بر همه صالحان، شاهدان، نمازگزاران و نیکان است.

رئیس جمهور افزود: نماز یعنی همه دین و اصل و محور دین و دینداری و بی جهت نیست که به ما دستور داده اند نماز را برپا داریم.

آقای احمدی نژاد تصریح کرد: برپا داشتن نماز به معنای برپا داشتن دین، توحید و عبودیت خدا، و معنای تسبیج و تکبیر، برائت از هر امری غیر از اینهاست.

رئیس جمهوری نماز را موجب اتصال بنده به معبود در بستری از رافت و رحمت دانست و گفت: هرکس به این صف پیوست یعنی به رودخانه زلال و حقیقت هستی پیوسته و در مسیر تعالی در حرکت است، چنین کسی از انحرافات در امان خواهد بود و غفلت و خود خواهیها او را به اسارت و واماندگی از کمال نمی‌گیرد.

رئیس جمهور مقدمه نماز حقیقی را ایمان به غیب، و ایمان به غیب را ، ایمان به حقیقت هستی، ایمان به قطب عالم امکان، خلیفه الله، واسطه فیض الهی و ایمان به کسی دانست که همه زیبائی‌ها به دست اوست.

وی گفت: ایمان به غیب ایمان به اسم اعظم الهی است که بدون آن نماز مفهوم، روح ، جهت و آرمانی ندارد.

رئیس جمهور افزود: ایمان به غیب مقدمه نماز واقعی و تضمین و پذیرش و نتیجه بخش بودن آن است.

آقای احمدی نژاد گفت: بسیارطبیعی و واضح است که بهترین یاری به دیگران دستگیری از آنان و متصل کردن آنان به کاروان نمازگزاران واقعی است.

رئیس جمهور توسعه اقامه نماز و تبیین و گسترش مفاهیم و ارزشهای نهفته در آن را از زیباترین ، ماندگار ترین و موثر ترین عبادات دانست و گفت: روشن است که مقدمه این عبادت ایمان به غیب و اتصال انسانها به اسم اعظم الهی و روح عالم هستی مقدمه نماز مقبول است.

احمدی نژاد با بیان اینکه این ماموریت جز بر بستری از رافت و رحمت میسر نمی شود افزود: از بهترین کانونهای تحقق این ماموریت الهی خانواده است که ارکان آن بر عشق و دوستی و محبت استوار است.

وی گفت: مسئولیت متقابل اعضای خانواده به ویژه والدین بسیار سنگین است، پدران و مادران ایمانی فرزندان این چنینی تربیت می کنند و خانواده نمازگزار، هدفمند، منسجم و سرشار از عشق و بالندگی است.

رئیس جمهوری پاکی، مسئولیت پذیری و تعاون در نیکی را از دیگر ویژگیهای خانواده های نمازگزار خواند و افزود: فرزندان دامن های پاک، مومن و خداپرستند.

وی گفت : مادری که همراه شیرخود، عشق به خدا و عشق به حسین(ع) و راه حسین و عشق به مهدی (عج) را در کام دلبند خود می چکاند ،او را از همه خطرات مصون می‌دارد و در جاده مستقیم نورانی حرکت می دهد که به جوار خدای بزرگ و قله های کمال منتهی خواهد شد.

رئیس جمهور افزود: امروز که به لطف الهی و به برکت فداکاری ایثارگران وملت بزرگ ایران و به یمن انفاس امام راحل و هدایتها و دستگیریهای امام عصر(عج)، در این دیار پاکیزگی، نظام اسلامی برپا شده است، همه وظیفه داریم با همه توان در تقویت مبانی دین و برپایی نماز حقیقی تلاش کنیم.

وی گفت: این مسئولیت حقیقی همه ماست و هیچ کوتاهی پذیرفته نیست و عذری در پیشگاه خدا نخواهد بود.

ارکان همه انبیا الهی دفاع از نماز است

آقای محمود احمدی نژاد در ادامه افزود: دنیا بداند مشکلات بشر، دوری از خدا و ذکر خداست و همه خطاها، کینه ورزی ها، تبعیض ها ، فاصله ها و فقرها و همه کدروت ها به خاطر دوری از ذکر و فاصله گرفتن از خداست.

وی گفت: اگر اقامه نماز، واقعی باشد بدون شک بساط تبعیض و ظلم برچیده خواهد شد.

رئیس جمهوری افزود: نمازگزار واقعی حق کسی را پایمال نمی‌کند.

وی تاکید کرد: ارکان همه انبیا الهی دفاع از نماز است و در راه او جان فشانی کردند.

رئیس جمهورافزود: در جامعه الهی که نماز برپا می شود همه با هم برادرند ، محبتها شکوفا می شود ، ایثار و فداکاری می کنند و همه به حقوق یکدیگر احترام می گذارند و روابط براساس لطف و محبت است.

با نماز روحیه تلاش و مهرورزی اوج می‌گیرد

آقای احمدی نژاد  در ادامه افزود: نمازگزاران در هر نماز برای یکدیگر دعا می‌کنند و بر هم درود و سلام می‌فرستند.

رئیس جمهور گفت: اگر نماز باشد روحیه تلاش و مهرورزی اوج می‌گیرد و همه در حل مشکلات به یکدیگر کمک می‌کنند و در غم و شادی یکدیگر شریکند.

وی افزود: در هر جامعه‌ای که نماز واقعی باشد آن جامعه رو به کمال می‌رود، نماز تقرب به خدا و همه خوبی‌ها و زیبائی‌هاست.

رئیس شورای انقلاب فرهنگی گفت: نماز کمال جویی است و جامعه نمازگزار در مسیر کمال قدم برمی‌دارد، نماز مقدم و منشأ همه خوبی‌ها و دور کننده همه زشتی‌ها و بدی‌هاست.

وی افزود: امیدوارم خداوند همه ما و ملت ما را از نمازگزاران واقعی و حقیقی قرار دهد.

رئیس جمهور گفت: از دوستانی که زحمت برگزاری این نشست را تحمل کرده‌اند به ویژه از تلاشگر عرصه نماز یعنی آقای قرائتی، نماینده رهبری و امام جمعه اراک و بقیه مسئولان ، استاندار و همه آنهایی که اینگونه می‌اندیشند و دست، زبان و قلم آنها در ترویج فرهنگ نماز به کار می‌رود سپاسگزارم.

وی گفت: دولت در خدمت برنامه‌های قرآن و ترویج نماز خواهد بود و یک تصمیم انقلابی دولت خواهد گرفت و ملت ایران در این راه پیش گام و پیش قدم خواهد بود.

رئیس جمهور در پایان از خداوند موفقیت این نشست و اهتزاز پرچم توحید در جهان را مسئلت کرد.

کد خبر 30781

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز